Kvaliteten af piano træet
En af de mange faktorer i vurderingen af et klaver og nok det vigtigste, er kvaliteten af det træ det er bygget af. Mange forskellige typer træ bruges i et klaver til forskellige dele. Disse inkluderer birk, ahorn, gran, egetræ, mahogni, ibenholt og mange andre eksotiske træsorter. Træstammer høstes og saves normalt i planker på savværket, der skal bruges i forskellige klaverdele, eller det gennemblødes i varmt vand for at blødgøre og skrælles derefter af en maskine til fremstilling af finér til den udvendige kasse.
De nye fremgangsmåder
I dag, når træet er valgt, sættes det gennem en tørringsproces. Træet lufttørres fra 6 måneder til to år afhængigt af de dele, de skal bruges til. Hvis træet ikke tørres ordentligt, kan det føre til vridning og revner over tid. Træ, der er lufttørret til 12-14%, derefter ovntørret til 11%, er en normal tørringsprocent for sangbunde, men nogle sangbunde tørres til 7%. Efter tørring i ovnen bliver træet igen skåret og de enkelte dele fremstilles og opbevares normalt indendørs i dertil tilpasset rum. I gamle dage, for eksempel, plejede violin producenter at lede efter træ, der var naturligt tørret i over 100 år, men tekniske fremskridt og hvad angår tørring, så har ovnen åbnet muligheden for at fremskynde processen.
Men er det godt?
Min erfaring er dog at ovntørret træ har det med gerne at ville tilbage til dets oprindelige fugtighedsforhold efter der er blevet brugt i produktionen. Det er ikke unormalt at klaverer bygget på denne måde, slå sig efterfølgende i folks hjem rundt om i verdenen. Klangen er ofte lidt kedelig og vokser sjældent med tiden.
Tid er penge….eller er det?
Det tager tid at tørre ordentligt og naturligt og tid er penge, så i den tid vi lever i, hvor det hele skal gå lidt stærkt og der helst skal tjenes flere og flere penge, går det måske lidt ud over klangen og kvaliteten i nogen modeller, ellere rettere flere og flere modeller, desværre.
Er det det vi vil give videre til vores børn og deres børn? Eller skal det hele ende med El klaverer og samplinger af noget der engang var?
Bevar de gamle instrumenter
Efter min mening giver det mere og mere mening at bevare og renovere visse ældre modeller, hvis det vel og mærke bliver gjort ordentligt. Det træ der er blevet brugt i disse instrumenter er netop oftest over 100 år gammelt og har aldrig set en ovn, nøjagtig som det træ man leder efter til en rigtig god Stradivarius violin.
Det giver god klang, farve og ikke mindst sjæl og personlighed i tonen. DIALOG
Hvad tænker du?
Har du oplevet et klaver eller flygel der er revnet og faldet fra hinanden eller lignende?