Regulering ”dynamik & følelse”
Det skal ikke være en kamp
Hver tone skal føles identisk med sine naboer, så pianisten ikke behøver at kæmpe mod instrumentet for at producere smuk musik. Det er svært nok i forvejen, at formidle sine følelser igennem et instrument, for slet ikke at tale om at læse alle noderne og sikre, at ens fingre rammer alle de korrekte toner. Samtidig er det vigtigt hvis man er nybegynder, at man ikke indlærer forkerte tekniker grundet et dårligt eller ikke ordentligt reguleret instrument.
Ved en regulering justeres tusindvis af bevægelige dele i dit piano, som ved normalt brug udsættes for brug, slid, stigende og faldende fugtig samt atmosfæriske udsving og aldring. At regulere et piano er at justere alle delene, så de fungerer ensartet og effektivt sammen. Et godt reguleret piano kan spille med større dynamik og følelse. Det reagerer meget lettere og meget egalt end et piano, der ikke er reguleret i flere år.
Flygel mekanik
Slid
Efterhånden som delene i et klaver slides, forsvinder den præcise forbindelse, der skal være imellem delene, hvilket kompromitterer mekanikkens ensartethed og forudsigelighed. Dette er meget frustrerende for en pianist og en stor ulempe for den begyndende pianist. Et meget tydeligt symptom på at et klaver har behov for regulering er, at man som pianist lige så langsomt finder det svære og svære, at spille blødt og nuanceret. Det kunne for eksempel være når man prøver at spille pianissimo, så kommer der slet ingen eller lyd. Man føler at man er nødt til at spille kraftigere på tangenterne. Dette skyldes, at hammerne har mistet deres regulering og ikke rigtig kommer i kontakt med strengene, medmindre pianisten spiller hårdere på tangenterne. Et andet godt eksempel er, en uegal mekanik, som giver sig til udtryk i den mængde tryk der kræves for, at spille den ene tangent frem for den anden. Nogle vil være mere eller mindre vanskelige at trykke ned end andre. Instrumentet føles uegalt
En blyant
Den enkleste måde at visualisere dette på er måske, at tænke på en blyant. Når du skriver, skal du kompensere for det slid der er på selve blyantens spids ved, at spidse blyanten for at få mere bly og en spids blyant igen. Hvis man ikke jævnligt spidser blyanten, bliver kvaliteten af skrivningen gradvist dårligere og dårligere og det bliver svære at skrive pænt.
Nyt eller gammelt
Den største forskel på et nyt og et brugt klaver er, at delene i det brugte klaver er blevet slidte, og at der ofte ikke er foretaget løbende justeringer for at kompensere for dette slid gennem tiden.
Et klaver skal være “forudsigeligt” og må ikke
diktere pianisten i hvordan hun eller han skal spille.
Klaver mekanik
Mekanik regulering
- Fjernelse af slør, idet filt, læder og snore bliver komprimeret og nedslidt ved brug og over tid.
- Hver tangent får justeret hastighed af repetition
- Effekten maksimeres og kontrollen optimeres af hver tone i dens dynamiske udtryk.
- Tangentens højde og spilledybde justeres.